onsdag den 16. april 2008

Romaner jeg har læst

Conrad, Joseph: Mørkets hjerte.
Dette er en klassiker, jeg længe har villet læse. Det er en meget velskrevet og tankevækkende bog om europæernes udbytning af Afrika - i dette tilfælde Belgisk Congo. Den er fortalt helt blixensk som en kinesisk æskehistorie: hovedpersonen fortæller på en flodbåd på Themsen om sin rejse op ad Congofloden, om udmarvede indfødte, grådige kolonister og den mytiske Mr. Kurtz. Læs mere på
Litteratursiden.dk.

Davis, Lindsey: Tusmørke over Corduba.
Underholdende krimi der foregår i Romerriget på Vespasians tid med indviklet intrige.

Smærup Sørensen, Jens: Mærkedage.
Den har fået fine anmeldelser. Glæder mig til at læse den. Tja - man kan tage fejl, eller også var det den forkerte bog på det forkerte tidspunkt. Jeg gik i stå i den på ca. side 100. Den er skrevet på et godt dansk, og man får et godt indblik i langsomt tænkende menneskers hoveder. Sådan er sgu ikke alle i Himmerland, jeg kedede mig bravt.

Tamas, Gellert: Lasermanden - en racist ser rødt.
En bog om Ausonius som er en utilpasset svensker, der ser sig gal på indvandrere og bilder sig ind at han er i sin gode ret til at skyde dem. Det gør han så. Bogen handler om politiets jagt på ham, samtidig med at man får oprullet hans historie. Læs den før din nabo! Jeg bryder mig normalt ikke om romaner om seriemordere, men denne her er bragende godt skrevet. Selveste Jan Guillou villle ønske, at det var ham, der havde skrevet den.

Ingen kommentarer: